Wettelijke betaaltermijnen bij handelsovereenkomsten verkort. Dit is voor jou, als ondernemer, van belang!

Het wetsvoorstel om de wettelijke betaaltermijnen bij handelsovereenkomsten te verkorten naar maximaal 30 dagen, is aangenomen. Nu is de betaaltermijn nog maximaal 60 dagen. Het gaat er bij deze bepaling dan wel om dat de schuldenaar een grote onderneming is en de schuldeiser een middelgrote of kleine onderneming is. Dit is niet voor niets.

Uit de praktijk blijkt namelijk dat ‘grootbedrijven’ lange betaaltermijnen gebruiken om financieringslasten door te schuiven naar de relatieve kleinere ondernemers, het MKB. Om dit tegen te gaan en het MKB te beschermen tegen deze praktijken, is het wetsvoorstel om de betaaltermijnen te verkorten in het leven geroepen.

Je vraagt je misschien af wanneer je dan wordt gezien als grote ondernemer en wanneer je als een middelgrote of kleine ondernemer wordt gezien? Dit is een nogal technische uitleg, maar het komt erop neer dat je geen ‘grootbedrijf’ bent maar ‘MKB’, als je netto-jaaromzet lager is dan € 40 miljoen en minder dan 250 werknemers hebt.

Wat is voor jou als ondernemer nu van belang en wat wijzigt er wellicht voor jou?

Wanneer een grootbedrijf en een MKB’er een betaaltermijn afspreken van meer dan 30 dagen, dan is deze afspraak nietig. Nietig betekent dat de afspraak nooit heeft bestaan. In dat geval wordt teruggevallen op de 30-dagen termijn en is het grootbedrijf vanaf het verstrijken van deze termijn de wettelijke handelsrente verschuldigd over het factuurbedrag. De in de wet neergelegde maximale termijn van 30 dagen is dus dwingend: hier kan niet van worden afgeweken in een contract.

De MKB’r kan dus een schadevergoeding vorderen wegens de vertraging. In beginsel is dat de wettelijke handelsrente over het factuurbedrag en deze loopt door totdat er betaald is. Momenteel bedraagt de wettelijke handelsrente 8%. In tegenstelling tot de betalingstermijn, kan van dit percentage wèl worden afgeweken in de overeenkomst die partijen sluiten.

Het wetsvoorstel heeft lang op de planken gelegen, maar het is er eindelijk door gekomen. Dit zal voor MKB bedrijven goed nieuws zijn en voor de grootbedrijven wat minder. Het is vrij lastige materie door de verschillende wetsartikelen die van toepassing zijn. Wij hebben geprobeerd om dit artikel begrijpelijk, leesbaar en zo eenvoudig mogelijk te maken voor iedereen. Mocht je toch nog met vragen zitten naar aanleiding van dit stuk, neem dan gerust contact op met ons kantoor!


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Maud Saes

Maud Saes

Advocaat Arbeid

Stel gerust je vraag over Onderneming

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×