Wijziging of vaststelling van een zorgregeling

Wat is een contactregeling of omgangsregeling

Na een echtscheiding of relatiebreuk zijn ouders verplicht om een ouderschapsplan te maken. In dit ouderschapsplan worden de afspraken met betrekking tot de kinderen vastgelegd. Het ouderschapsplan bevat verschillende verplichte elementen. Een van deze elementen is de vraag waar het kind gaat wonen en hoe de contactregeling met de andere ouder er uit komt te zien. In de praktijk wordt dit door veel mensen nog ‘omgangsregeling’ genoemd. De wet geeft geeft geen richtlijn aan voor deze omgangsregeling: het is dan ook aan de ouders om een in hun situatie passende regeling tot stand te brengen.

Wie bepaalt de inhoud van de contactregeling of omgangsregeling?

Vaak lukt het ouders om in onderling overleg of met behulp van een mediator tot een regeling te komen en deze vast te leggen in een gezamenlijk ouderschapsplan. Soms lukt het ook niet. In dat geval kan aan de rechtbank worden gevraagd om een omgangsregeling/contactregeling te bepalen. De rechtbank stelt de belangen van het kind voorop en probeert de ouders alsnog op één lijn te krijgen.

Wat als de situatie gewijzigd is?

Na verloop van tijd kan het voorkomen dat de oorspronkelijke regeling niet meer passend is. Kinderen worden ouder, de situatie van een van de ouders wijzigt of de afgesproken regeling loopt niet helemaal goed. Op het moment dat sprake is van een wijziging van omstandigheden kunnen ouders in overleg een wijziging van de eerder gemaakte afspraken tot stand brengen. Lukt dat niet, dan kan het geschilpunt aan de rechtbank worden voorgelegd, die de belangen van het kind voorop stelt bij het nemen van de beslissing.

Wij adviseren en procederen onder andere over:

  • het tot stand brengen van een ouderschapsplan, door middel van mediation, bij een echtscheiding of relatiebreuk;
  • het tot stand brengen van een ouderschapsregeling of onderdelen daarvan (zoals het vaststellen van een omgangsregeling) via de rechtbank;
  • het wijzigen van ouderschapsplannen en de daarin opgenomen regelingen (onder andere de wijziging van een afgesproken omgangsregeling);

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Maud Saes

Maud Saes

Advocaat Arbeid

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×