Het sluiten van verzekeringen vindt tegenwoordig vaak online plaats. Voor verzekeraars is het belangrijk dat de verzekeringsvoorwaarden op de juiste manier van toepassing worden verklaard en beschikbaar worden gesteld aan de verzekerde. Uit een recente uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (hierna: “de Commissie”) blijkt dat het verwijzen naar een linkje op een website in een e-mail vaak niet voldoende is. In deze kwestie ging het om consumentenrelatie en een kleine schade, maar ook voor ondernemers is deze uitspraak van belang.
De casus
Een consument heeft online een inboedelverzekering aangevraagd. De verzekeraar stuurde per e-mail een bevestiging van de acceptatie van de aanvraag. In de e-mail stond een link naar de verzekeringsvoorwaarden. Het polisblad werd zonder deze voorwaarden per post gestuurd. Op het polisblad waren een aantal kerngegevens opgenomen, zoals de dekking (allrisk) en het eigen risico.
Vervolgens heeft de consument drie schades geclaimd. De eerste schade (zo’n € 20,00) viel onder het eigen risico en werd niet vergoed. De tweede en derde schade (twee kapotte apparaten) werden afgewezen, omdat deze schades op basis van de verzekeringsvoorwaarden niet onder de dekking van de verzekeringsovereenkomst zou vallen. De consument stelde dat hij bij het aangaan van de verzekering de verzekeringsvoorwaarden niet had ontvangen en hij wilde de schades alsnog vergoed hebben. Uiteindelijk werd de zaak beslist door de Commissie.