Advisering door tussenpersoon:
Voor een zorgvuldig advies doorloopt de tussenpersoon grofweg vier fasen:
- Kennismaking: bespreken vraag van de klant en globale inventarisatie van de situatie van de klant om te kunnen bepalen of passende dienstverlening kan worden geboden.
- Beeldvorming: inventariseren wat het doel van de klant is, welk risico acceptabel is, wat zijn financiële positie is, welke kennisniveau de klant heeft, wat het bedrijf van de klant doet en wat zijn risico’s zijn.
- Oplossing: aan de hand van het gevormde klantbeeld een product aan de klant aanbieden. Van belang is dat dit advies goed vastgelegd wordt.
- Doorlopende nazorg: ondersteuning van de klant tijdens de looptijd van het financiële product.
Algemene Wft-zorgplicht
Gedurende al deze fasen bestaat er voor de tussenpersoon een algemene zorgplicht op basis van de Wft (artikel 4:24a Wft). Essentieel is dat een tussenpersoon moet handelen in het belang van de klant.