“Voorkomen doe je samen”, de nieuwe pay off van ons kantoor. Ik had tot voor kort eerlijk gezegd nog nooit gehoord van het woord ‘pay off’. Het woord ‘slagzin’, de letterlijke vertaling van ‘pay off’ is zoals mij is verteld niet meer te gebruiken, die is namelijk “zóó 2007!”. In marketing en sales-land wordt enkel gesproken over pay off, dus doe ik daar verplicht aan mee. Hoewel ik meer emotie voel bij het (blijkbaar) nostalgische woord ‘slagzin’. What’s in a name? Kies je gevechten. De boodschap daar draait het om.
Voorkomen doe je samen, samen met de klant. Niet in eerste instantie in de context ‘voorkomen bij de rechtbank’, maar de nadruk op voorkomen in de zin van preventie. Daar willen wij naar toe. Maar hoe komt een advocatenkantoor nu bij voorkomen?
Een advocatenkantoor is eigenlijk niets anders dan ieder ander bedrijf, wij verkopen immers broodjes recht in alle denkbare varianten. Het woord ‘broodjes’ kan je vervangen door elk denkbaar alternatief. Je verkoopt een product, een dienst. Niet meer, niet minder. Ik ging nadenken met de eerste gedachte: wat kunnen wij meer of anders doen om onze concurrenten altijd een stap voor te zijn. En natuurlijk houd je je oren en ogen open. Toen zag ik het licht! Met alle kennis en kunde die wij in huis hebben, moeten wij iets doen in de preventiefase. We moeten niet de concurrent, maar de klant een stap voor zijn.
Maar hoe doe je dat? In het kader van ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’ laat je je inspireren door andere bedrijven. Hoe doen zij dat? De verzekeraars zijn al erg ver met preventieproducten. Zo krijg je bij sommige verzekeringen korting als je er een gezonde levensstijl op nahoudt en sommige verzekeraars investeren in het voortraject, door middel van bijvoorbeeld een gratis inbraakcheck. De directeur van GGD verwoordt het uitstekend: “Minder uitgaven door meer preventie”. Dat sprak mij erg aan. Wie wil namelijk niet dat problemen worden voorkomen met weinig moeite en tegen een redelijke prijs! Dat kunnen wij ook! Dus ik ging nadenken over wat wij – gelet op onze ‘broodjes’ – nog meer kunnen doen met preventie. Na brainstormen met collega’s rollen er ineens topideeën uit, van training tot bedrijfsscreening, van APK tot contractencheck. Fantastisch!
Dus voorkomen doe je samen, samen met ons kantoor met nieuwe dandy look en website waar ik trots op ben! Een erg toepasselijke slagzin dus, euh ik bedoel “pay off”.