Wij zijn met ons kantoor in Helmond verhuisd naar een nieuw adres!

Webshops, let op! Het niet verstrekken van informatie kan je duur komen te staan

Als webshophouder heb je het nu misschien wel drukker dan ooit. Let erop dat deze drukte niet ten koste gaat van je verplichtingen, zoals de informatieverplichtingen. De reden van deze verplichtingen is bescherming van de consument. Doordat jij als webshophouder de nodige informatie geeft kan de consument een goede keuze maken. Doe je dat niet, dan kan dat wel eens grote gevolgen hebben. Zo bevestigt ook een recente uitspraak van de rechtbank. Dit ging om een geschil tussen Afterpay en een consument. Lees in dit artikel meer over de verplichtingen van webshophouders.

Verplichtingen webshophouder

Voordat je kunt voldoen aan de verplichtingen die je als webshophouder hebt, moet je eerst weten aan welke informatieverplichtingen je richting de klant hebt. Als webshophouder sluit je een overeenkomst op afstand. Je bent dan verplicht om de consument over bepaalde zaken op een duidelijke en begrijpelijke manier te informeren. Als je producten/diensten aan een ander bedrijf verkoopt/levert is er een B2B-verhouding en ben je hiertoe niet verplicht.

Bij deze informatie moet je bijvoorbeeld denken aan:

  • kenmerken van het product;
  • je eigen identiteit;
  • het herroepingsrecht van de consument;
  • de totale prijs.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden, in de praktijk zul je nog veel meer informatie moeten geven. De totale prijs moet de consument al duidelijk zijn voordat het product wordt besteld. Van andere informatie moet je de consument op de hoogte stellen voordat het product of de dienst geleverd wordt.

Gevolgen niet-nakomen informatieverplichtingen

Hierboven werd al kort aangegeven dat het grote gevolgen kan hebben als je de informatieverplichtingen niet nakomt. Ontbreekt belangrijke info, dan kan het zijn dat er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk. Dit kan ervoor zorgen dat de consument onder de overeenkomst uit kan. Ook kan het zijn dat je als webshophouder onrechtmatig handelt. Het niet vermelden van bepaalde informatie kan er ook voor zorgen dat de consument bepaalde bijkomende kosten niet hoeft te betalen. Oftewel, allerlei gevolgen waarvan je niet wil dat het zover komt. In sommige gevallen weet de rechter nog niet zeker hoe ver de verplichtingen gaan. De rechter heeft dan ook wat vragen gesteld aan de Hoge Raad. Zodra de Hoge Raad hierover duidelijkheid geeft, hoor je meer van ons.

Herroepingsrecht van de consument

Wat doe je als een consument gebruik maakt van het herroepingsrecht bij een product dat speciaal naar de wens van de klant gemaakt is? Uit een recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie blijkt dat dit geval een uitzondering is op het herroepingsrecht. Het is hierbij niet belangrijk of je al bent begonnen met het maken van het product. Ook wanneer je daar nog niet mee bezig bent, hoef je niet te accepteren dat de consument de bestelling annuleert. Als het voor jou als verkoper niet (veel) nadeel oplevert, kan het (om je klant te behouden) wel slimmer zijn om de consument het product te laten annuleren/retourneren.

Contact

Al met al is het duidelijk dat je als webshophouder behoorlijk wat informatie moet verstrekken. Het is dus belangrijk dat je webshop aan de informatieverplichtingen voldoet. Wij helpen je daar graag bij. Neem gerust contact op met iemand uit ons Team Onderneming om te kijken of jouw webshop voldoet aan de informatieverplichtingen. Zo voorkom je dat je later misschien problemen krijgt!


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Marleen van den Broek

Marleen van den Broek

Advocaat Onderneming

Stel gerust je vraag over Onderneming

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×