Sinds 1 januari 2020 ben je als werkgever verplicht om de ontslagreden van een werknemer zo nauwkeurig mogelijk te vermelden in de loonaangifte.
Omdat het UWV voorheen niet goed kon contoleren of de door de werknemer ingevulde aanvraag overeen kwam met de daadwerkelijke situatie, is in overleg met de minister van SZW deze maatregel in het leven geroepen. Door werkgevers verplicht te stellen de ontslagreden te vermelden op de loonaangifte, hoopt het UWV eenvoudiger over de correcte informatie te beschikken en het aantal frauderingen inzake een WW-uitkering terug te dringen.
Wordt de ontslagreden niet vermeld? Dan bestaat er een kans dat het team handhaving van de Belastingdienst een controle uitvoert, om na te gaan om welke reden de werknemer is ontslag. Indien de ontslagreden niet juist is vermeld, riskeer je een boete wegens het doen van een onjuiste aangifte. Voor de werknemer heeft dit tot gevolg dat de WW-uitkering op basis van de informatie van de werkgever kan worden geweigerd. Indien de werknemer ten onrechte een WW-uitkering heeft ontvangen, dan zal hij dat bedrag terug moeten betalen, onder eventuele verhoging van een boete.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Of wil je graag advies over een andere kwestie neem dan contact op met:
Maud Saes
Telefoon: 0493 33 14 79
Mobiel: 06 48 77 82 50
E-mail: m.saes@gca.nl