Op basis van een Europese Richtlijn van oktober 2011 is Nederland verplicht om voor 13 december 2013 de belangrijkste consumentenrechten te herzien; deze door middel van nationale wetgeving in overeenstemming te brengen met de Europese Richtlijnen en zo nodig te verbeteren. De wetgever heeft hiervoor een wetsvoorstel opgesteld, dat op 13 juni 2014 van toepassing wordt.
Details wetsvoorstel
De Europese Richtlijn en het wetsvoorstel hebben betrekking op overeenkomsten die op afstand (bijv. internetverkoop) of buiten een verkoopruimte (bijv. deur-tot-deur-verkoop) zijn gesloten. De regels zijn pas van toepassing wanneer er sprake is van een bedrag hoger dan € 50,-.
Verkoop op afstand moet schriftelijk worden vastgelegd
In de nieuwe regelgeving worden de verplichtingen voor verkopers aangescherpt. Een overeenkomst op afstand kan alleen rechtsgeldig tot stand komen, wanneer deze schriftelijk is afgesloten. De verkoper is verplicht alle wettelijk voorgeschreven informatie op een juiste, volledige, duidelijke wijze en in begrijpelijk Nederlands aan de consument te verschaffen. Doet de verkoper dat niet en wordt hij door de consument aangesproken, dan moet hij bewijzen dat hem geen verwijt kan worden gemaakt. Als blijkt dat de verkoper tekort is geschoten, kan de consument de overeenkomst vernietigen. De overeenkomst wordt dan met terugwerkende kracht geacht ongedaan gemaakt.
Ontbinding van een overeenkomst
De consument kan de overeenkomst ook ontbinden. De termijn voor ontbinding wordt uitgebreid naar 14 dagen en gaat in na ontvangst van het gekochte product of dienst. Als er meerdere dingen zijn besteld (zoals bijv. meerdere kledingstukken), gaat de termijn in op het moment dat het laatste van het bestelde is ontvangen. Ook hierbij geldt dat de verkoper verplicht is de voorgeschreven informatie te verschaffen. Het gevolg is dat bij het niet of onjuist verschaffen van de informatie de ontbindingstermijn zelf wordt verruimd naar 12 maanden.
Hoe werkt ontbinden in de praktijk?
Voor de ontbinding van een overeenkomst is het versturen van een ontbindingsverklaring binnen de gestelde termijn voldoende. De bewijslast daarvoor rust op de consument. Het is het verstandigste om zo’n verklaring per e-mail te versturen omdat daaruit het tijdstip van verzending blijkt. Ontbinding heeft als gevolg dat de consument het gekochte binnen 14 dagen moet teruggeven aan de verkoper. De verkoper dient op zijn beurt het aankoopbedrag terug te geven, waarbij teruggave niet mag bestaan uit een tegoedbon.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met Luc Tacx, advocaat onderneming, via: l.tacx@gca.nl of 0493-331482.