Dit is de eerste gedachte die door mijn hoofd schiet als een klant van mij afgelopen week zegt: “Doe maar, ga maar in op de eis van de werknemer, wij zijn er klaar mee.” En ik begrijp die frustratie zo goed! Soms wil je gewoon van een discussie af zijn, dan maar iets teveel betalen, maar wel de zekerheid dat daarmee het gezeur is afgelopen.
Vragen & onzekerheid
In deze situatie wist de werkgever dat de werknemer een actie had uitgehaald die niet door de beugel kon, maar er bestond twijfel of we dit ook konden bewijzen. En dat brengt onzekerheid met zich mee. Gaat dat wel lukken en hoeveel procedures moet je voeren voordat je zekerheid hebt? Hoeveel kosten ga ik daarmee maken en is het dat wel waard? De werkgever was er klaar mee. Hij wilde verder met zijn onderneming en wilde niet bezig zijn met dit soort discussies. Het brengt alleen maar een hoop frustratie en negatieve energie met zich mee.
Ik wil vechten!
Diep in mijn advocatenhart wil ik doorvechten. Dus ik zeg tegen mijn klant: “Geef me de kans om er toch nog een betere regeling uit te halen.” En bij mezelf denk ik: ik moet in elk geval een regeling proberen te treffen die dusdanig onder de eis van de werknemer ligt, zodat mijn kosten ook gedekt zijn…. De klant stemt ermee in. Ik ga nog een keer de onderhandeling in en deze keer hapt de werknemer toe. Toch nog iets bereikt!
Haal er uit wat er in zit
Soms kost je gelijk halen te veel tijd en geld en maak je daarom een zakelijke afweging. Soms moet je gaan staan voor je principes/gelijk. In beide gevallen, wil ik er toch uithalen wat er in zit!
Tarieven zouden geen rol moeten spelen
Ondertussen besef ik me dat de advocatentarieven en het (relatief nieuwe) arbeidsrecht steeds vaker vragen om dit soort afwegingen. Er wordt een zakelijk beslissing genomen en principes moeten daarvoor wijken. Ik stel mezelf de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat onze tarieven in die beslissing een minder grote rol gaan spelen. Kunnen we het huidige tarievensysteem veranderen of een ander model bedenken? Wij gaan er mee aan de slag!
Binnenkort hoor je hier meer over.