Donderdag 7 november jl. deed het Europees hof uitspraak: heb je een rechtsbijstandverzekering dan mag je voortaan zelf je advocaat kiezen. De vraag is of dit een goede ontwikkeling is. Ik denk van wel!
Waarom?
Helaas zie ik binnen ons advocatenkantoor maar wat vaak dat klanten radeloos bij ons aankloppen. Dit omdat de jurist van een rechtsbijstandverzekeraar de kennis, ervaring of doortastendheid mist, om er voor de klant uit te kunnen halen waar hij recht op heeft. Bovendien is men vaak niet bereid om met de klant om tafel te gaan, waardoor geen directe en persoonlijke vertrouwensband ontstaat. Afgelopen week nog werden wij gebeld door een mijnheer die door een arbeidsconflict al drie maanden geen loon ontvangt. Wat bleek: geheel onterecht en onacceptabel. Bij de junior jurist van de rechtsbijstandverzekering lag deze zaak gewoon onderaan de stapel. De zaak had niet de prioriteit die hij had moeten krijgen. Fijn dat een dergelijke klant nu kan zeggen: ‘ik ben niet tevreden over de service van mijn rechtsbijstandverzekering en stap naar een advocaat waar ik wel een goed gevoel bij heb’.
Kritische geluiden
Natuurlijk horen wij ook de kritische geluiden van mensen die verwachten dat de tarieven van rechtsbijstandverzekeringen flink omhoog gaan. Die kans zit er natuurlijk wel in. Nu wordt echter een relatief laag bedrag voor een verzekering betaald waarbij verwachtingen vaak niet waargemaakt worden. Als de verzekerde zelf mag kiezen voor een advocaat met wie hij een klik heeft, heb je veel meer kans op een win-win situatie met, als het goed is, een positief resultaat van het juridische probleem. En dat is waar het naar mijn mening toch echt om draait.
Bovendien zijn wij bereid om normale afspraken te maken met elke rechtsbijstandverzekeraar. Mits wij maar een redelijke beloning krijgen.
Meer weten?
Kijk op www.gca.nl of www.rechtdirect.nl of bel met collega Maud Saes via 0493-352070.