Nieuwe aanbestedingsrichtlijnen

Op 15 januari 2014 heeft het Europees Parlement ingestemd met de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen. De huidige richtlijnen (Algemene Richtlijnen en de Richtlijn Nutssectoren) komen te vervallen. De richtlijnen worden vervangen door een nieuw pakket aanbestedingsregelgeving bestaande uit:

een nieuwe Algemene Richtlijn;
een nieuwe Richtlijn Nutssectoren;
een richtlijn voor de aanbesteding van concessieovereenkomsten.

Twintig dagen nadat de nieuwe richtlijnen in het Publicatieblad van de EU zijn gepubliceerd worden deze van kracht. Vervolgens heeft de Nederlandse regering 24 maanden om de Aanbestedingswet aan te passen aan de nieuwe regels. De Aanbestedingswet 2012 is nog geen jaar van kracht en zal dus alweer moeten worden aangepast.

Nieuwe drempelbedragen
Op 13 december 2013 zijn de nieuwe drempelbedragen voor Europese aanbestedingsprocedures gepubliceerd. Vanaf 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015 moeten vanaf de volgende bedragen Europese aanbestedingsprocedures worden gehouden:

Richtlijn Nutssectoren

opdrachten voor werken: € 5.186.000,00;
opdrachten voor leveringen en diensten: € 414.000,00.
 

Algemene Richtlijn

opdrachten voor leveringen en diensten van de rijksoverheid: € 134.000,00;
opdrachten voor leveringen en diensten van andere aanbesteders: € 207.000,00;
opdrachten voor werken: € 5.186.000,00.
 

De drempels gelden ook voor opdrachten die door de aanbesteders voor meer dan 50% worden gesubsidieerd; prijsvragen en voor concessies voor openbare werken.

Meer weten? Neem contact op met Wesley Rhoe, advocaat vastgoed, via: w.rhoe@gca.nl of 0493-331483.


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Maud Saes

Maud Saes

Advocaat Arbeid

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×