Mediation bij internationale zakelijke conflicten

Onlangs stonden wij een klant bij in een zakelijk conflict met een leverancier in Turkije, een internationaal zakelijk geschil. Partijen hadden afgesproken dat de Turkse leverancier prototypes zou bouwen en de klant had een deel aanbetaald. De prototypes werden echter niet geleverd. Na het starten van een juridische procedure, hebben partijen uiteindelijk geschikt. Maar dat was wel pas nadat er heel wat spreekwoordelijke juridische water door de Rijn was gegaan, omdat er nogal wat juridische zaken spelen bij internationaal procederen.

In zulke conflicten waarbij de ene partij gevestigd is in Nederland en de andere in het buitenland, speelt namelijk een grote mate van onzekerheid als het op procederen aan komt. In welk land wordt de procedure gevoerd? Volgens welk recht zal de rechter dan oordelen? Hoe zorg ik dat ik de wederpartij tijdig oproep voor de zitting? Hoe kan ik (letterlijk) verhaal halen als ik in het gelijk gesteld wordt? Zelfs als partijen deze vragen vooraf in het contract denken te hebben geregeld, is er nog geen zekerheid gegeven. De rechter in het ene land oordeelt wellicht dat de afspraken rechtsgeldig zijn gemaakt en vastgelegd, de rechter in het andere land weer niet.

Kortom, er zijn heel wat juridische en praktische hobbels te nemen wanneer een internationaal juridisch conflict beslecht moet worden. Binnen Europees (en internationaal) verband wordt geprobeerd deze hobbels steeds meer weg te nemen door het maken van afspraken tussen landen.

Europese Mediationrichtlijn

Het door middel van mediation proberen te beslechten van een zakelijk geschil, is bij zakelijke conflicten binnen Nederland al een hele effectieve methode om tijd en (juridische) kosten te besparen. Maar mediation bij een internationaal conflict is wat dat betreft nog interessanter: je voorkomt dat je je in een onzeker juridisch speelveld stort.

Binnen Europees verband zijn er afspraken gemaakt over mediation bij (zakelijke) conflicten tussen partijen die in verschillende lidstaten zijn gevestigd. De Europese mediationrichtlijn heeft het doel om de toegang tot alternatieve geschillenbeslechting – zoals mediation – eenvoudiger te maken en om de minnelijke schikking van geschillen te bevorderen door het gebruik van mediation aan te moedigen. In Nederland is de mediationrichtlijn inmiddels omgezet naar Nederlands recht.

Stuitende werking

De mediationrichtlijn bevordert de toegang tot alternatieve geschillenbeslechting ondermeer als volgt. Van een mediation tussen twee partijen die in verschillende lidstaten gevestigd zijn, gaat een zogeheten stuitende werking uit. Hierdoor verjaart een claim van een van de partijen op de ander minder snel, waardoor partijen door het doen van een mediation niet de mogelijkheid verliezen om – in geval van een mislukte mediation – alsnog een juridische procedure te beginnen. Dit is anders dan in Nederland: bij een mediation tussen twee Nederlandse partijen is er dus geen sprake van een stuiting van de verjaring van een vordering.

Conclusie

Bij internationale zakelijke conflicten loont het dus om te proberen via mediation tot een oplossing te komen: je omzeilt de juridische complexiteit en voorkomt daarmee gepaard gaande kosten. Daarnaast loop je minder risico dat een vordering verjaard tijdens het mediationproces.

Advies?

Heb jij te maken met een internationaal conflict of wil je even sparren? Neem dan contact op met onze mediator Folkert Terpstra.

 

 

 

 

 


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Maud Saes

Maud Saes

Advocaat Arbeid

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×