Kies je eigen advocaat

 

Heb je rechtsbijstand nodig?

Je bent ontslagen en er komt er een UWV-procedure. Of je hebt een (dreigende) procedure bij de rechtbank omdat je een geschil hebt met een leverancier? Wil je bezwaar maken tegen een besluit van de gemeente (bijv bestemmingsplan)? Als je een rechtsbijstand verzekering hebt, schakel je deze nu in. Je verwacht dat jouw zaak snel opgepakt wordt en dat de jurist van jouw verzekeraar op zoek gaat naar een oplossing voor jouw probleem. Helaas duurt het vaak lang voor je antwoord hebt, is jouw contactpersoon moeilijk te bereiken of voel je je niet serieus genomen. Dat is frustrerend. 

Kies dan zelf voor je eigen advocaat!

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt ben je hiervoor verzekerd. Je kiest voor een advocaat die je misschien al kent, iemand die bij je uit de buurt komt en die bekend is in de omgeving. Maar belangrijker nog: een advocaat die naar je luistert en die met je meedenkt, iemand waar je gemakkelijk mee in contact komt en die snel reageert. Dat is het verschil. Het contact met de rechtsbijstandsverzekeraar is vaak complex en onbekend terrein. Wij kunnen je ondersteunen vanaf het moment dat je een zaak meld bij je verzekeraar. We kijken kosteloos met je mee en geven je advies over de stappen die je kunt ondernemen. We ondersteunen met de correspondentie tussen jou en de verzekeraar. Op het moment dat het kan, én jij kiest ervoor om met ons als advocaat verder te gaan, nemen we de zaak voor je over.

Je hebt het recht om zelf je advocaat te kiezen

Jij bepaalt zelf wie je als advocaat wil als er een procedure moet worden gevoerd. Dat is het recht op vrije advocaatkeuze. Je kiest iemand waar jij een goed gevoel bij hebt. Je rechtsbijstandsverzekeraar betaalt de rekeningen van die zelf gekozen advocaat. Een rechtsbijstandsverzekeraar heeft ook juristen in dienst. Zij proberen in eerste instantie vaak zelf de zaak op te lossen of zij besteden de zaak uit aan een advocatenkantoor waarmee een prijsafspraak is gemaakt. Dit is voor hen goedkoper. Maar voor jou niet altijd prettiger, beter of sneller.

Doe de check

Wil je weten of jij recht hebt op vrije advocaatkeuze? Doe dan online de check.

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem gerust contact op met ons via info@gca.nl, bel  (0493) 35 20 70 of laat je gegevens achter in het groene contactblok onder aan de pagina.

20991230

Telefonisch contact

Laat hier uw naam en telefoonnummer achter

We nemen binnen één werkdag contact met je op.

Veel gestelde vragen

Heeft de vrije advocaatkeuze invloed op mijn premie?
De vrije advocaatkeuze kan invloed hebben op de hoogte van jouw premie. Het kan dus zijn dat de premie hoger is wanneer de verzekeraar een relatief hoog bedrag vergoedt voor een eigen advocaat (het kostenmaximum).
Wat kan ik doen als ik geen toestemming krijg van de verzekeraar om een eigen advocaat te kiezen?
Als je geen toestemming krijgt van de verzekeraar om zelf een advocaat in te schakelen, dan kun je schriftelijk een klacht indienen bij het klachtenbureau van de verzekeraar. Ben je hierna nog steeds niet tevreden? Dan kun je een officiële klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Dit is een onafhankelijk instituut, dat problemen helpt op te lossen tussen consumenten en verzekeraars. In het uiterste geval kun je naar de rechter gaan.
Ben ik verplicht om een advocaat te kiezen bij de door de verzekeraar voorgestelde advocatenkantoren?
Nee, je bent dit niet verplicht. Veel verzekeraars werken samen met advocatenkantoren. Zij hebben onderling afspraken gemaakt over de prijzen, waardoor het voor de verzekeraar voordeliger is om een zaak bij zo’n advocatenkantoor neer te leggen. Maar voor jouw recht op vrije advocaatkeuze maakt dit geen verschil. Je mag dus ook zelf een andere advocaat kiezen.
Heb je alleen recht op vrije advocaatkeuze als een advocaat verplicht is in een procedure?
Nee, je hebt in alle procedures het recht om zelf een advocaat te kiezen. Dus ook in procedures waarbij een advocaat niet verplicht is zoals kantonzaken. Of er ook recht op vrije advocaatkeuze bestaat in administratieve procedures (bijvoorbeeld een bezwaarprocedure of een UWV-procedure) wordt als het goed is op 7 april duidelijk. Dan komt het Europese Hof van Justitie met een uitspraak in twee zaken waar aan de orde was, of een recht op vrije advocaatkeuze ook in bestuursrechtelijke procedures bestaat.
Maakt het uit hoe lang geleden ik een rechtsbijstandverzekering heb afgesloten?
Nee, dit maakt in principe niets uit. Let wel op dat de verzekeraar een wachttermijn kan hanteren. Dit betekent dat de gebeurtenissen die binnen deze termijn plaatsvinden, niet zijn gedekt. Dit kunnen bijvoorbeeld de eerste drie maanden na het afsluiten van de rechtsbijstandverzekering zijn.
Mag ik zelf een advocaat inschakelen?
Je mag als verzekerde niet zelf een advocaat inschakelen. Je mag wel zelf een advocaat kiezen. Wanneer je wilt dat jouw eigen advocaat je zaak behandelt, moet je toestemming aan de verzekeraar vragen. Zij geven dan opdracht aan de door jou gekozen advocaat. Vraag je geen toestemming, dan vergoedt de verzekeraar de kosten van de gekozen advocaat niet. Het vragen van toestemming is in principe een formaliteit, want de verzekeraar mag het recht op een eigen advocaat niet weigeren.
Hoe vaak mag ik een advocaat kiezen?
Het is gebruikelijk dat je één keer per zaak een advocaat mag kiezen. Sommige verzekeraars nemen de zaak nadat je een eigen advocaat hebt gekozen, niet meer in behandeling. Het is daarom goed om dit te controleren voordat je de keuze maakt om een eigen advocaat te kiezen.
Tot welk bedrag worden de kosten van mijn advocaat vergoed?
Dit is afhankelijk van de verzekering die je hebt afgesloten. Normaal gesproken worden de kosten vergoed voor zover dit ‘normale, gebruikelijk en redelijke’ kosten zijn. Er zijn ook verzekeraars die een vast maximum bedrag hanteren. Het is kenmerkend dat de maximale kosten die worden vergoed voor het inschakelen van een gekozen advocaat door de verzekerde, beduidend lager is dan de maximale kosten die een verzekeraar zou vergoeden wanneer de zaak door een van zijn medewerkers wordt behandeld. Het verdienmodel van een verzekeraar is er namelijk op ingericht om zo min mogelijk externe kosten te maken. In principe is het kostenmaximum dat door de verzekeraar wordt vastgesteld voldoende om de zaak te kunnen behandelen.
Mag ik altijd een eigen advocaat kiezen?
Nee dit mag niet altijd. Je mag in ieder geval in de volgende twee situaties zelf een advocaat kiezen: 1. Als zowel jij als de tegenpartij een rechtsbijstandverzekering hebben afgesloten bij dezelfde verzekeraar, of, 2. Als er sprake is van een gerechtelijke of administratieve procedure. In de polisvoorwaarden van de verzekeraar kunnen ook andere situaties worden genoemd waarin je recht op vrije advocaatkeuze hebt. * Wat is een administratieve procedure? Van een administratieve procedure is sprake als je bezwaar wilt maken tegen een besluit van de gemeente of een andere overheidsinstantie. Ook is een ontslagprocedure bij het UWV een administratieve procedure. * Wat is een gerechtelijke procedure? Hiervan is sprake als er een procedure wordt gevoerd bij een gerechtelijke instantie zoals een rechtbank, een kantonrechter of een gerechtshof.
Bij welke verzekeraars heb ik het recht op vrije advocaatkeuze?
Alle verzekeraars (zoals ARAG, DAS, Achmea, SRK) moeten zich houden aan de Europese Richtlijn 87/34/EEG en artikel 4:67 van de Wet op het financieel toezicht waarin staat opgenomen dat je in bepaalde situaties het recht hebt om een eigen advocaat te kiezen.
Wat is het recht op vrije advocaatkeuze?
Dit recht houdt in dat een rechtsbijstandsverzekerde zelf een advocaat mag inschakelen om hem bij te staan in een geschil. De verzekeraar betaalt de kosten van de advocaat. Het recht op vrije advocaatkeuze geeft je de mogelijkheid om een eigen advocaat te kiezen die jouw zaak behandeld.