Een bouwproces is een proces van lange adem. Zo is er de periode van voornemen, het formuleren van eisen, het ontwerp, de eigenlijke bouw en de oplevering. Wanneer het opgeleverde werk niet aan de afgesproken eisen voldoet, kun je de aannemer hierop aanspreken, zelfs na oplevering van het werk. Maar hoelang en binnen welke termijn is de aannemer verplicht om herstel uit te voeren?
Garantie
In veel overeenkomsten worden garanties verstrekt door de aannemer. Indien de opdrachtgever binnen de garantietermijn een beroep heeft gedaan op de verstrekte garantie blijft die aanspraak bestaan, ook wanneer daarna de garantietermijn verstrijkt.
De periode waarbinnen de aannemer een herstelverplichting heeft is doorgaans in de verstrekte garantie opgenomen. De Garantieregeling van het GIW (2007) kent een algemene garantietermijn van zes jaar. Voor ernstige gebreken bedraagt de garantietermijn tien jaar.
Verjaring
De opdrachtgever dient de verjaringstermijn in acht te nemen. Door het verstrijken van de verjaringstermijn vervalt namelijk het recht om een vordering in te stellen op de aannemer. Wel kan de verjaringstermijn worden verlengd door een tijdige stuitingshandeling. Deze handeling kan bestaan uit een schriftelijke aanmaning waarin de opdrachtgever zich ondubbelzinnig het recht op nakoming voorbehoudt, erkenning door de aannemer, of verjaring kan worden gestuit het instellen van een rechtsvordering door de opdrachtgever. Een rechtsvordering tot herstel verjaart in ieder geval twintig jaar na de oplevering.
Redelijke termijn
Uit de wet volgt dat de opdrachtgever op herstel van een gebrek geen beroep meer kan doen indien hij dit niet bij de aannemer heeft gemeld binnen ‘bekwame tijd’ nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekken. De aannemer wordt hiermee beschermd tegen late en daardoor moeilijk te betwisten klachten van de opdrachtgever. In de rechtspraak is geen algemene regel te geven voor wat aangemerkt moet worden als een redelijke termijn; de omstandigheden van het geval zijn doorslaggevend. Hoewel er geen harde termijn is, zal een opdrachtgever met een melding binnen 2 maanden veilig zitten.
Kenbare gebreken
Voor ‘kenbare’ gebreken die de opdrachtgever bij oplevering redelijkerwijs had moeten ontdekken, rust op de aannemer geen herstelverplichting indien deze niet bij oplevering zijn gemeld. Voor gebreken in de onderhoudsperiode geldt dat de opdrachtgever deze gebreken dient te melden en zal moeten aantonen dat het gebrek zich in deze periode heeft gemanifesteerd. Het is aan de aannemer om aan te tonen dat op hem geen aansprakelijkheid rust. Dat geldt ook indien er sprake is van garantie.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met Guido Goorts, vakgroepleider Vastgoed op 0493-352070 of via g.goorts@gca.nl
Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Wil je op de hoogte blijven van de juridische ontwikkelingen? Meld je dan GRATIS aan voor de nieuwsbrief. Klik HIER op je aan te melden!