Wij zijn met ons kantoor in Helmond verhuisd naar een nieuw adres!

Gedwongen gestopt met een pelsdierhouderij: regels vergoeding bekend!

Op 8 januari 2021 trad het vervroegd verbod om pelsdieren te houden in werking. Onbekend tot eergisteren (3 februari) was de definitieve vergoeding die hiertegenover staat. Er moest namelijk nog een regeling worden vastgesteld.

Eergisteren is deze regeling met daarin de vergoedingsregels definitief bekend geworden. De regels zullen voor de nodige (juridische) vragen zorgen. Wij staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden. Ook kunnen wij juridisch het aanvraagtraject begeleiden.

Wij hebben hieronder alvast kort de belangrijkste informatie opgenomen. Voor wanneer moet de aanvraag om vergoeding (nadeelcompensatie) binnen zijn? En wat is er op hoofdlijnen de regeling?

Per wanneer en voor wanneer?

Om eerst maar deze belangrijke twee vragen te beantwoorden. Per 1 maart 2021 kan een aanvraag worden ingediend voor vergoeding onder deze regeling. Vanaf dan is er 26 weken de tijd om de aanvraag in te dienen. Let dus goed op: er is dus een termijn waarbinnen de aanvraag binnen moet zijn. Een te late aanvraag betekent geen vergoeding.

Waar nog verder rekening mee houden?

De regeling is vrij duidelijk over wie gebruik van de regeling kan maken. Het gaat om pelsdierenhouders die rechtstreekse schade ondervinden door de vervroegde gedwongen beëindiging. De regels geven ook aan wanneer in ieder geval geen recht bestaat op een vergoeding. Het gaat om de volgende drie situaties:

  • Voor de locatie op 28 augustus 2020 geen omgevingsvergunning is verleend om pelsdieren te houden.
  • Als een definitieve ombouwsubsidie is verleend voor de locatie vóór 28 augustus 2020
  • Als voor de locatie een definitieve sloopsubsidie is verleend en gebouwen zijn gesloopt vanwege de voorwaarden die zijn gekoppeld aan de subsidie.

Is één van deze situaties aan de orde, dan heb je dus géén recht op vergoeding.

Wat komt voor vergoeding in aanmerking?

Vergoeding is kort samengevat mogelijk voor:

  • inkomensschade;
  • kosten voor overbrugging van de tijd om ander werk te vinden
  • transitiekosten van de werknemers;
  • de waardevermindering van fokteven (vanwege de door het vervoersverbod om fokteven te exporteren).

Hoe wordt de vergoeding bepaald?

De vergoeding is afhankelijk van de bedrijfssituatie. De bedrijfssituatie wordt dus eerst beoordeeld. In de regels is een verschil gemaakt tussen drie bedrijfssituaties:

  1. Een locatie waar in 2020 pelsdieren zijn gehouden en deze locatie is niet geruimd (actieve plaats),
  2. Een locatie waar in 2020 pelsdieren zijn gehouden, maar deze locatie is geruimd (geruimde plaats)
  3. Een locatie waar in heel 2020 een pelsdierhouderij leeg heeft gestaan, maar deze locatie wel direct kon worden opgestart (leegstaande plaats).

Als bepaald is voor welke schadeposten er vergoeding mogelijk is dan wordt de verdere hoogte doorgerekend.

Neem contact op, de koffie staat klaar

We kunnen ons goed voorstellen dat er vragen zijn over de regels rondom de vergoeding. Neem gerust vrijblijvend met ons contact op. Dat kan via info@gca.nl of telefonisch op ons algemene nummer (088 0034 300), maar rechtstreeks contact zoeken met een van de advocaten kan natuurlijk ook. We ontvangen je graag op ons kantoor, waar de koffie uiteraard klaar staat.* Waar nodig verwijzen we je door binnen ons uitgebreid netwerk aan adviseurs die met jou de aanvraag in orde kunnen maken. Wij staan in ieder geval klaar voor al de juridische vragen die er zijn rondom deze regeling en helpen je juridisch waar nodig.

*We kunnen ook ons voorstellen dat in de vreemde corona-tijden je liever thuis wilt blijven. Ook dit is voor ons geen probleem. Een digitaal gesprek met één van onze advocaten is ook mogelijk.


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Annelies Plooij

Annelies Plooij

Advocaat Milieu en omgeving

Stel gerust je vraag over Milieu + omgeving

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×