Flexibel ondernemen met de vernieuwde BV: deel 1.

Op 4 oktober 2011 is de Tweede Kamer akkoord gegaan met de invoeringswet Flex BV. Concreet betekent dit dat deze wet er zeer binnenkort, waarschijnlijk per 1 juli 2012, gaat komen. Tijd dus om te bekijken wat dit betekent voor jou als ondernemer.

Wat gaat er veranderen?
De flexibele BV wordt, zoals de naam al zegt, flexibeler dan de huidige BV. Het oprichten van een BV wordt hierdoor een stuk aantrekkelijker. De belangrijkste veranderingen worden in dit eerste deel voor u op een rijtje gezet:
– Meer vrijheid om jouw onderneming in te richten zoals jij dat wilt.  
  Met de nieuwe wet mag je in de statuten afwijken van de wet; je bepaalt dus zelf wat er in jouw bedrijf wel en niet wordt vastgelegd. Het is tenslotte jouw onderneming.
– Oprichting wordt gemakkelijker.
  Het is niet langer verplicht om minimaal € 18.000,- in te brengen als u een BV opstart. Ook het inbrengen van bijvoorbeeld goederen of gebouwen wordt gemakkelijker. Hiervoor zijn geen bankverklaring en accountantscontrole meer nodig. Als je al een BV heeft en het geld dus al heeft ingebracht, wordt het met deze wet gemakkelijker om dit ingebrachte kapitaal te verminderen.
– Aansprakelijkheid bestuurders uitgebreid.
  Omdat het minimumkapitaal van € 18.000,- wordt afgeschaft, wordt de bestuurdersaansprakelijkheid uitgebreid met een
  uitkeringstest. Op die manier wil de wetgever ervoor zorgen dat de schuldeisers toch beschermd worden. 
– Nemen van besluiten gemakkelijker.
  Er mogen ook besluiten worden genomen zonder dat de algemene vergadering van aandeelhouders hierbij moet wordt
  betrokken.
– Stemrechtloze aandelen uitgeven.
  Bij oprichting of bij statutenwijziging kunnen aandelen worden uitgegeven waar geen stemrecht aan vast zit.
– Afschaffing blokkeringsregeling.
  Deze regeling houdt in dat een aandeelhouder goedkeuring nodig heeft van zijn mede-aandeelhouders of de aandelen
  eerst aan hen moet aanbieden voordat hij zijn aandelen mag verkopen. Onder de nieuwe wet mag je zelf bepalen welke 
  ruimte aandeelhouders krijgen bij het verkopen van hun aandelen.  

Hiermee zijn de belangrijkste veranderingen gegeven. In het volgende deel zal verder worden ingegaan op de uitbreiding van de bestuurdersaansprakelijkheid en de zogenaamde uitkeringstest.

Voor meer informatie over dit onderwerp kun je contact opnemen met Luc Tacx, advocaat Onderneming op telefoonnummer 0493 – 331486 of via l.tacx@gca.nl.


Bij het samenstellen van dit artikel/deze nieuwsbrief is geen rekening gehouden met eventuele bijzondere van toepassing zijnde wetgeving en afspraken zoals opgenomen in de CAO en/of (arbeids)overeenkomst. Daarbij is rekening gehouden met de wetgeving die op het moment van het schrijven van de tekst geldend is. Het kan dus zijn dat, met de veranderende wetgeving, de inhoud later achterhaald is. Mocht je de informatie in de praktijk willen hanteren, neem dan van tevoren even contact op met een van de advocaten van Goorts + Coppens zodat zij je goed kunnen informeren.

Onze kernwaarden

Samen

Een perfecte samenwerking intern en met de klant bepaalt het succes.

Gedreven

Voor klanten en intern, we doen meer dan verwacht, altijd een super voorbereiding en elke klant is een geschenk.

Anders

Goorts + Coppens dat andere advocatenkantoor in aanpak, klantcontact én presentatie.

Zullen wij je op de hoogte houden?

Maud Saes

Maud Saes

Advocaat Arbeid

Stel gerust je vraag aan ons

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Stuur ons een e-mailbericht.

Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×